tirsdag 11. august 2015

Nytt år, flere muligheter

Da er vi inne i siste balsameringsuke som lærer. Timeplaner, læreplaner og gamle halvårsplaner er funnet fram, og tankene kverner for hvordan vi skal klare å engasjere elevene dette skoleåret.

Etter 2 år med prøving og feiling, er det etter hvert blitt mindre av det siste. Nå er det flere tanker som har beynt å slå rot i den virtuelle virkeligheten jeg håper å ta med elevene inn i.

Så vi starter igjen med de tekniske forberedelsene.

MinecraftEdu er nå kommet i versjon 1.7.10 build 20, som i praksis vil si at vi fortsatt ligger et lite stykke bak de ivrigste gamerne som spiller den siste pc versjonen (1.8.8), men betydelig lengre i utviklingen enn Xbox og håndholdte versjoner av spillet. PC versjonen har dessuten de enorme mulighetene til å moddes, og de vil jeg ta i bruk enda mer i år. Vi går dermed helt bort fra versjon 1.6.4 som vi startet forrige skoleår med, siden alt nå har latt seg oppdatere til å fungere i 1.7.10.

MODIFIKASJONER som skal installeres
Den største nyheten for året er utvilsomt utgivelsen av modden ComputerCraftEdu, som i sin geniale enkelhet er med på å lære oss programmeringsspråket LUA. Programmering er blitt et eget fag i Britiske 1.klassinger, og er kort og godt språket som vil hjelpe elevene med å forstå hvordan teknologien vår rundt fungerer. Det høres svært ambisiøst ut å presentere dette for barneskoleelever, men testene mine i fjor viste likevel at det var mer språkbarrieren ENGELSK som var utfordringen.
Nå er denne finpusset, og enda bedre tilpasset skolebruk. Sjekk videoen under:



Det finnes mange av elevene som allerede har fattet interesse for hvordan datamaskiner, mobiler og andre "dingser" snakker, og jeg mener helt ærlig at selv om jeg er en skikkelig novice selv, så er dette et område veldig mange vil komme i kontakt med i sitt unge liv. Hvorfor ikke gi dem en gratis inngangsport, som i tillegg er utrolig motiverende? Sjekk videoen under hvor komplekst, men likevel enkelt å ta i bruk dette faktisk er.



Men utfordringen nå er hvilke læremål jeg kan bruke dette verktøyet for å nå? Her skal nå kreativiteten min få fullt utløp de neste dagene.

CustomNPCs og Bibliocraft er obligatoriske for en god opplevelse videre. 

Resten av modddene er frivillige. Det vil si helt unødvendige dersom du ikke allerede er godt inne i Minecraft. Dette gjelder Open Blocks, RedstonePaste, MusicCraft, MaizeBlocks (bokstavblokker som også inkluderer æ,ø,å) som dermed også blir med videre. Under tvil lar jeg også CarpentersBlocks og Decocraft bli med. Rett og slett fordi potensialet i de to er stort, selv om jeg ikke har fått brukt dem ennå.

Årets nye planer for følge i en senere blogg, men de inkluderer Dinosaurer, arkeologi, skogen og planetene.
Og så har jeg veldig lyst å få mer ut av utrolige WonderQuest i engelskfaget.



Så har jeg også fått tildelt 38 timer fordelt på de tre øverste trinnene hvor Minecraft skal være verktøyet i Kunst og Håndverk. Målet er å kunne gjøre noe lignende som i fjor, hvor vi laget en animasjonsfilm om jernalderen. En av klassene kopierte skolen, mens 7.klassen forsøkte å lage sitt eget Bygdøyspill. Det viste seg at det ble for usystematisk og uoversiktelig, men fundamentet er likvel så godt at jeg har lyst å prøve på nytt.

Den største utfordringen foran årets skoleår er å inkludere en resourcepack, hvor jeg har alt for mange planer til at det kan bli noe av. En resorucepack endrer utseende på blokkene i spillet, og i fjor brukte jeg blant annet dette til å lage "Runebokstaver".

Vel vel. Har dere spørsmål til hva jeg driver med blir jeg veldig glad. Har dere lyst å samarbeide om prosjekt (noe vi jo har muligheten til gjennom en online server) blir jeg enda gladere. Kommenter gjerne under.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar