(Slik så utgravningsstedet ut etter 11 ivrige paleontologer hadde gravd i 10 minutter)
Flere bilder følger senere
Kort oppsummert har jeg laget til et arkeologisk utgravingssted på ei øy. På denne øya får elevene møte paleontologer, geologer og litt smågale vitenskapsmenn, som har funnet ut hvordan de kan avle opp dinosaurer fra DNA de finner i fossilene de graver fram.
Etter utforskning, studering, graving og bygging av innhegning, skal elevene også lage en faktatekst om sin utvalgte dinosaurtype. Så får de lov å klekke dem ut, og slippe dem inn i innhegningen sin.
Samlet sett lager vi altså vår egen lille Jurassic Park.
Etter dagens tøffe graverunde, jublet den ene gruppa som om de hadde vunnet i lotto, da de etter å ha analysert fossilene, oppdaget at de hadde funnet Tyrannosaurus DNA. :)
Etter høsferien skal de altså velge ut en type hver som de skal fordype seg over, og selv om de to på T-Rex gruppa nok ikke har tenkt over at de må bli enige om hvem av dem som skal få ansvaret, fikk jeg i ettermiddag en melding fra to av de andre elevene, som lurte på om jeg kunne sende dem det nøyaktige navnet på deres funn. De ville nemlig søke dem opp på nett så de kunne se nærmere på dem. :) Og dette er FØR jeg har gitt dem noen slags føringer på hvordan de skal velge ut sine dyr.
Etter høsferien skal de altså velge ut en type hver som de skal fordype seg over, og selv om de to på T-Rex gruppa nok ikke har tenkt over at de må bli enige om hvem av dem som skal få ansvaret, fikk jeg i ettermiddag en melding fra to av de andre elevene, som lurte på om jeg kunne sende dem det nøyaktige navnet på deres funn. De ville nemlig søke dem opp på nett så de kunne se nærmere på dem. :) Og dette er FØR jeg har gitt dem noen slags føringer på hvordan de skal velge ut sine dyr.
Jeg kommer med mer info og fullt undervisningsopplegg når vi har fullført prosjektet. Dersom det er interesse vil jeg også gjerne dele kartet vi har laget, både tomt, og med den ferdige FORHISTORISKE DYREPARKEN.
Jeg kjenner jeg er nesten like oppglødd som elevene.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar